Wat heb ik nu geleerd dit semester? Wel ik heb eigenlijk best veel geleerd, ook al hebben we vorig jaar ook al eens wereldoriƫntatie gehad.
Neem nu de SWOT-analyse, ik had er echt nog nooit een gemaakt. Natuurlijk had ik mijn sterktes en mijn zwaktes al eens moeten opschrijven maar ik had het nog nooit in een schema gegoten. Dat schema is best handig, want zo kan je in een oogopslag zien waar je nog aan moet werken en hoe je dit kan doen.
En dan techniek. Het was me nooit zo opgevallen maar er wordt inderdaad heel weinig aandacht aan besteed in de lagere school. Ik moet wel toegeven dat ik zelf ook niet zo een held ben in alles wat met techniek te maken heeft. En dan heb ik het nog niet over de TOS21-matrix. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar uiteindelijk blijkt het best handig te zijn als je en les over techniek in elkaar wil steken. Al blijf ik het toch een moeilijk vinden om hem ook werkelijk in te vullen. Dat zal dus nog wat oefening vergen.
De techniekhoek over het toilet bleek uiteindelijk ook niet zo een evidentie te zijn. Ik had nooit gedacht dat je zo breed kon gaan over een simpel onderwerp als het toilet. Maar het kan dus! Ik heb hieruit geleerd dat je, ook al is het een eenvoudig onderwerp, altijd breed moet denken en je er niet snel snel vanaf wil maken. Zeker omdat je er de TOS21-matrix bij moet betrekken. En ja, dat moet je ook doen bij een eenvoudig onderwerp zoals het toilet.
Verder heb ik nog geleerd dat wat je ook doet, je moet zorgen dat je er zoveel mogelijk bestaansdimensies in verwerkt. Zowel in een gewone les, een hoekenwerk als een driedaagse uitstap naar de zee. Daar komt dus meer werk bij kijken dan je op het eerst gezicht zou denken.
Ook moet je breed evalueren. Je moet niet alleen focussen op de leerresultaten van de leerlingen maar ook op de talenten die ze hebben en hiermee aan de slag gaan. Zo krijgen kinderen meer zelf vertrouwen dan als ze telkens geconfronteerd worden met slechte resultaten.
Ten slotte is er ook nog het EDO-principe. In het begin snapte ik er niet veel van maar van zodra iemand het een paar keer had uitgelegd ging het beter. Ik vind dit een belangrijk principe. Het is namelijk belangrijk dat leerlingen de gevolgen op lange termijn kennen en het is belangrijk dat je het op zo een manier brengt en voorleeft dat de kinderen nieuwe vaardigheden en attitudes leren.
Zo we kunnen dus wel concluderen dat we heel wat hebben bijgeleerd dit semester.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten