In les 5 hebben ik weer heel wat bijgeleerd. We hebben het gehad over breder evalueren. Wat is dat nu dat breder evalueren? Read and learn!
Persoonlijk had ik nooit gedacht dat het evalueren van kinderen zoveel inhield. Het is de bedoeling dat je leerlingen niet enkel evalueert op hun kennis maar ook op hun vaardigheden en attitudes want naar school gaan is meer dan kennis alleen. Een evaluatie moet ook een leermoment zijn. Je moet er echt je tijd insteken en met elke leerlingen bespreken wat hun fouten waren. Maar een evaluatie is niet enkel goed voor de leerlingen. Het is een reflectie voor de leerkracht. Als een kind iets niet kan, ligt er misschien ook ergens een fout bij jou als leerkracht. Via die evaluatie kan je zien waar je als leerkracht meer aandacht aan moet besteden.
Wat je zeker niet mag vergeten is dat al je leerlingen talenten hebben. Rapporteer deze ook aan ouders, zeker bij zwakke leerlingen. Via deze talenten kan je verder bouwen aan dingen die ze nog niet zo goed kunnen. Zo krijgt een kind geen negatief gevoel.
Er komt dus veel meer bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. Het wordt me meer en meer duidelijk dat 'leerkracht zijn' meer inhoud dan van 9 tot 4 voor de klas staan en gedaan. Het is veel meer dan dat en je werk is nooit af, zelfs als dat wil zeggen verbeteren om 11 uur 's avonds. Je moet er dus zeker gepassioneerd mee bezig zijn anders hou je het niet vol.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten